Skip to content
Sivupoluilla

Matkabudjetti: Australia 3 kuukaudessa

Edellisestä postauksesta on kulunut suorastaan rikollisen kauan. Blogausintomme katosi pitkäksi aikaa ja vasta nyt, Suomeen palaamisen jälkeen, alkaa tuntua siltä että voisi taas kirjoitella.  Tässä siis Australian budjettimme noin kuusi kuukautta myöhässä. ;) Australian kolme kuukautta kuluivat paljon nopeammin kuin Aasian kolme kuukautta. Liekö tuo johtunut siitä, että matkustelu alkoi jo olla tutumpaa? Tai ehkäpä siitä että Australia on kovin samankaltainen Suomen kanssa, jos Aasiaan verrataan. Joka tapauksessa aika kului hujahduksessa.

Tältä kirjanpitomme näyttää käytännössä. Välillä kulut menevät kännykän muistion kautta, jos vihkomme ei satu olemaan mukana.

Emme aio eritellä kuluja samalla tavalla kuin viime budupoustissa koska hintataso ei vaihtele niin paljoa eri puolilla Australiaa. Sen sijaan pyrimme tekemään selväksi kuinka paljon kulut voivat vaihdella matkustustyylistä riippuen. Tässä kuitenkin Australian matkamme pähkinänkuoressa, eli mitä rahamme vastineeksi saimme.

Matkareitti ja aktiviteetit

• Sydney (10pv). Reilu viikko kavereiden ja yhden sohvasurffaajan nurkissa pyörien. Ei siis yhtään hostelliyötä. Liikuimme julkisilla, ostimme ruoat kaupasta ja kokkasimme kotona. Siis muiden kotona. :)
  • Melbourne (18pv). Ajoimme tänne autolla 900km yhdessä yössä (huh!) gumtreesta löytyneellä kimppakyydillä. Maksoimme bensarahaa kyydistä. Noin kolme viikkoa vierähti nopeasti jälleen kaverien luona ja parin sohvasurffaajan hellässä hoimassa. Jatkoimme julkisilla liikkumista ja kotona kokkaamista.
  • Road trip Melbourne-Sydney (6pv). Vuokrasimme auton ja kävimme hieman katselemassa Melbournen ympäristöä. Tsekkasimme mm. Great Ocean Roadin ja Wilson’s Promin. Sitten otimme amerikkalaisen pariskunnan kyytiin ja ajoimme kahdessa päivässä rannikon maisemareittiä pitkin takaisin Sydneyyn.
  • Sydney (9pv). Kävimme kerran päiväajelulla Blue Mountains:lla. Muuten kutakuinkin sama setti kuin heti alkuun: asustelimme kaveriemme luona samalla kun suunnittelimme seuraavaa etappia. Päätökseksi muodostui…
  • Cairns ja Port Douglas (22pv). Hengasimme aurinkoisessa Cairnsissa kolmisen viikkoa ja kävimme muutaman kerran Port Douglasissa tänä aikana. Kävimme myös Cape Tribulationissa, Kurandassa ja ajelimme ympäri Atherton Tablelands:ia. Asuimme koko ajan hostelleissa ja teimme muutaman maksullisen reissun (snorklausta ja mikrolentämistä). Ja rahaahan paloi. Auton saimme käyttöömme suomalaiselta kaveriltamme Cairnsissa. Saimme auton ilmaiseksi sillä ehdolla että möisimme sen Brisbanessa. Kuulosti hyvältä idealta, siispä…
  • Road trip Cairns-Brisbane (7pv). Ajoimme reilut 2000km alle viikossa ja näimme monimuotoista luontoa matkan varrella, kuin myös delfiinejä, pelikaaneja, kenguruita ja opossumeja. Nukuimme kaikki yöt yhtä lukuunottamatta autossa.
  • Brisbane (20pv). Lopun ajan vietimme sitten Brisbanessa. Ensimmäisen viikon asuimme kalliissa hostellissa kun valmistelimme auton myymistä. Sitten vietimme muutaman yön asuntovaunualueella ennen kuin löysimme sohvan tarjoajan. Lopun ajan pääsimmekin sitten sohvasurffailemaan!

On hyvä huomata että budjettimme koskee kahta henkilöä jotka matkustavat pariskuntana. Pystyimme näin jakamaan monia kustannuksia jotka olisivat maksaneet enemmän kuin 50% budjetista jos matkustaisi yksin. Raporttimme antanee kuitenkin kohtuullisen hyvä kuvan kulutasosta Australiassa reppureissaajana. Matkan aikana 1 AUD:n keskihinta oli 0,86€.

Sydney ja Melbourne (37pv) = 1638 €

Huomaa, että kaaviot ovat vuorovaikutteisia: voit viedä osoittimen kunkin piiraspalan ylle nähdäksesi kyseisen palan tiedot. Kaaviot eivät välttämättä näy RSS-syötteissä. Jos et näe kaavioita, avaa tämä kirjoitus blogissamme nähdäksesi ne. Tiedot tulevat samasta Google Docsista kuin englanninkieliseen kirjoitukseemme ja ovat siksi englanniksi.

Sydneyssa ja Melbournessa hengailimme tuttujen luona tai sohvasurffaten. Emme siis syöneet ulkona kovinkaan usein ja vietimme paljon aikaa sisätiloissa. Rahaa kului julkisiin kulkuneuvoihin ja ruokaan muttei juuri muuhun.

• Ruoka: 964 € Kuten huomata saattaa, emme kauheasti säästelleet ruoassa. Halusimme syödä hyvin matkalla ja se näkyy rahanmenossa. Ostimme paljon luomua ja tuoretta ja tilasimme joskus pizzaa/thaikkua/intialaista kotiin.
  • Asuminen: 0 € Sohvasurffauksen asumiskustannuksia on vaikea voittaa! Epäsuoria menoja on siinä mielessä että houstille ehkä annetaan lahja ja kokataan hänelle ruokaa. Mutta sen osuutta on vaikea arvioida ja joka tapauksessa puhutaan häviävän pienistä summista vs. hostelliasuminen.
  • Liikkuminen: 443 € Julkinen liikenne on Australiassa kallista. Ainakin Sydneyssä ja Melbournessa. Viikon lippu julkisiin Sydneyssä maksoi $90 / henkilö! Kertalippu (yksi matka) junalla, bussilla tai ratikalla taasen maksoi $3,50/henkilö. Lautta Sydneystä Manlyyn maksoi $7/henkilö/suunta. Rahaa paloi nopeasti.
  • Sekalaiset: 138 € Tähän sisältyi jälleen kerran apteekki-, puhelin- ja hygieniakulut.
  • Aktiviteetit: 93 € Tähän rahaan sisältyi akvaarioreissu, tuliaisia, yksi ilta standup-komediaa ja yksi käynti uimahallissa ja saunassa.
Pakolliset kustannukset = 20,85 € / päivä / henkilö = 626 € / kk / henkilö Nämä olivat siis ruoka, asuminen, liikkuminen ja sekalaiset kustannukset – kaikki paitsi aktiviteetit.

Road tripit ja ”turisteilut” (55 päivää) = 6711 €

• Ruoka: 1962 € Tien päällä ruokailu tulee todella kalliiksi. Hostelleissa voi kokkailla itse, mutta jos nukkuu autossa ja ajelee paljon niin mieli tekee kyllä syödä ravintolassa mieluummin kuin syödä kylmiä eväitä tai lämmittää ruokaa itse retkikeittimellä. Silloin tällöin lämmitimme omat ruoat, mutta useimmiten pysähdyimme jonkin mukavan kahvilan tai dinerin kohdalla syömään. Yksinomaan ruokailu maksoi siis keskimäärin 36 € / päivä.
  • Asuminen: 1383 € Suurin osa tästä ajasta meni siis hostelleissa. Asuimme kyllä Cairnsissa yhteisasumuksessa (solussa) ja Brisbanessa sohvasurffasimme viitisen päivää. Tosin kalliimmat hostellit maksoivatkin sitten $55-70/yö. Vietimme myös monta yötä autossa nukkuen, tai teltassa. Keskimäärin asuminen maksoi meille 25 € / päivä.
  • Liikkuminen: 1885 € Autolla liikkuminen on kallista. Vaikka bensa on halvempaa kuin Suomessa niin ajettavat välimatkat ovat jättimäisiä. Ajoimme viikossa esim. Cairnsista Brisbaneen yli 2200km. Vuokrasimme auton kerran ja sitten ostimme kavereilta yhden matka-auton jonka sitten möimme ennen Australiasta lähtöä. Liikkumiskustannukset olivat siis keskimäärin 34 € / päivä. Tämä tosin sisältää yhden lennon Sydneystä Cairnsiin, 271 €.
  • Sekalaiset: 374 € Sama kuin edellisessä, lisäksi Internet-, puhelin-, pankki-, pyykki- ja postituskulut.
  • Aktiviteetit: 1106 € Tällä rahalla saimme kaksi snorklauspäivää, mikroliitopäivän, päiväreissun Kurandan vuoristokylään ja muutaman kiipeilypäivän Brisbanessa. Snorklaus oli ehdottomasti kalleinta – ohjatut reissut Great Barrier Reefille ovat näköjään hyvää bisnestä. Mikroliito puolestaan oli ainutlaatuinen kokemus ja ehdottomasti rahan arvoinen.
Pakolliset kustannukset = 50,95 € / päivä / henkilö = 1528 € / kk / henkilö
Road trippailu on muuten kallista, jos ette vielä huomanneet.
Ajetut kilometrit: 7 000.

Mitä tekisimme toisin

Emme ajaisi yhtä paljon. Ainakaan näin lyhyellä aikataululla. Varsinkin Cairns-Brisbane -ajomatka oli tuskallisen nopea – 2200 kilometriä 7 päivässä. Olemme huomanneet että sopiva reissutahti meille on enintään 200km päivässä. Tämä on siis jo melko nopea tahti koska jos jossain haluaa päivän levätä niin seuraavana päivänä pitää ajaa 400km. Jos haluaa levätä kaksi päivää, se on sitten 600km ajoa seuraavana päivänä. Ja niin edelleen. Pitkään tuota ei halua jatkaa vaan reissaamisen ilo tulee siitä, että tutustuu johonkin paikkaan ja sen ihmisiin. Eli pitää oikeasti olla vähän aikaa aloillaan!

Jos vielä teemme Australian reissun (joka on ihan mahdollista), vietämme enemmän aikaa kaupungeissa, kylissä, vuorilla, aavikolla ja sademetsissä ja vähemmän tien päällä. Emme välttämättä ajele kaupunkien väliä (koska se on oikeasti enimmäkseen tylsää) vaan lennämme kaupunkien välit ja ajamme siellä sitten jonkin tietyn reissun.

Muuten Australian reissumme oli oikein onnistunut. Saimme paljon uusia ystäviä ja saimme tietää ettei se lopulta ole niin eksoottinen paikka. Luonnoltaan kyllä, mutta kulttuuriltaan ei. Aussit ovat vähän niin kuin jenkkien ja brittien välimuoto. Sivistyneempiä kuin jenkit mutta rennompia kuin britit. Oikein mukavia siis. Suomalaisiin verrattuna ehkä piirun verran liian puheliaita. Ja isoissa kaupungissa on aika paljon pinnallisuutta. Mutta missäpä ei olisi.

Sydney oli liian iso. Emme tykänneet. Melbourne oli väestöltään saman kokoinen mutta se ei ollut yhtä ”business”. Rakennukset ovat matalia, kadut leveitä, tyyli boheemia (niin arkkitehtuurin kuin asukkaiden puolesta). Melbournessa voisi asua… jos se ei olisi 15 000 kilometrin ja 24 tunnin matkustuksen päässä Suomesta. Cairns oli kiva lomakaupunki, mutta sitä se juuri on. Lomakaupunki. Ei siellä asua jaksaisi. Porukka on nuorta ja bilettävää ja vaikka aktiviteetteja riittää niin meille jokin viileämpi ja urbaanimpi paikka sopii paremmin.

Brisbane säväytti – se oli jotain Melbournen ja Sydneyn välimaastoa. Se tuntui hienolta paikalta asua, jos siellä olisi työpaikka. Kavereita löytyi ainakin helposti CS-miitin kautta.

Lopuksi

Kun lähdimme Australiasta, olimme matkustaneet 6 kuukautta ja käyttäneet rahaa yhteensä 13 582 € (Luku ei siis sisällä investointeja ennen matkan alkua, joita emme budjettiin sisällyttäneet. Nämä näkee sitten loppubudjetista.). Australiassa rahaa kului 3 kuukaudessa yhteensä 8 349 €, joka tekee keskimäärin 1 392 € / henkilö / kk tai 45 € / henkilö / päivä. Sohvasurffailu kannatti, sillä paikallaan ollessamme kulumme olivat alle puolet siitä kun liikuimme ympäriinsä. Tähän eivät vaikuta ainoastaan vuokra-auton ja bensan hinta vaan myös jatkuva ulkona syöminen ja hostellimajoituksen kulut. Kantsii surffailla. ;)